تپه ایی بر آب تاریخی بر باد

چیزهایی که تو این پستم میذارم دقیقا از سایت های خبری معتبر گلچین شده وقتی خوندم خیلی ناراحت شدم چون به نظرم مثه این میمونه که آدم شناسنامشو بندازه تو آب رودخونه 

 

 

۱.دریاچه سد خاکی کلان ملایر در استان همدان که اوایل امسال آبگیری آزمایشی خود را آغاز کرده آرام آرام در حال بلعیدن تپه باستانی پاتپه، بازمانده از دوران مادها است
این تپه باستانی که  گونسپان نام دارد و به دلیل نزدیکی به روستای پاتپه به این نام معروف شده، به عنوان یکی از بلند ترین تپه های باستانی ایران با ارتفاعی حدود 28 متر در 32 کیلومتری شهرستان ملایر در استان همدان واقع شده و یادگارهای از عصر آهن تا دوران قاجاریه را در خود دارد.
شروع آبگیری آزمایشی این سد هم اکنون تپه باستانی گونسپان را تا نیمه در آب فرو برده است و در صورت ادامه این روند این تپه مادی به صورت کامل به زیر آب رفته و برای همیشه از چشمها پنهان خواهد شد.
منبع: خبرگزاری مهر 
  
 
۲.با تکمیل لایه‌نگاری در فصل‌های جدید کاوش
قدمت پاتپه‌ ملایر به 5 ‌هزار سال رسید
 
 
۳.در ‌تپه‌ی باستانی پاتپه که بنا به مستندات و مدارک، روزگاری 27 متر ارتفاع داشته و یکی از بلندترین تپه‌های کشور بوده است، در یک عملیات نجات‌بخشی حدود پنج متر کاوش انجام شد. در نخستین فصل کاوش نجات‌بخشی، لایه‌های سطحی و آثار دوره‌ی اسلامی شناسایی شدند و در فصل دوم، با کاوش پاتپه و بررسی دشت اطراف آن، دژ بزرگ اشکانی از زیر لایه‌های قرون میانی اسلامی پدیدار شد و آثای محدود از لایه‌های فوقانی ماد نیز در زیر لایه‌های اشکانی مشخص شدند.

اسدالله بیات افزود: در فصل سوم نیز کاوش برای آزادسازی کامل معماری عصر آهن انجام شد. اکنون با توجه به این‌که پس از آب‌گیری سد کلان ملایر، این تپه که ارزشی مانند تپه‌ی نوشیجان دارد، احتمالا زیر آب خواهد رفت، لازم است، فرصت مطالعاتی بیش‌تری برای آن فراهم شود.

 
۴.آنگونه که بابک مغازه ای فعال حوزه میراث فرهنگی استان همدان می گوید تپه باستانی گونسپان همچنان نیازمند انجام کاوشهایی گسترده تری است چرا که بر روی این تپه ادوار شناخته شده از دوران پیش از تاریخ در لایه شناختی دوران مفرغ، بنای دوران ماد با معماری خشتی و بنای دوران اشکانی با معماری سنگی و چینه ای در دوران تاریخی و قلعه زندیه و قاجاریه با معماری خشت و چینه ای وجود دارد  
 
۵.دبیر انجمن ایران شناسی کهن دژ با اشاره به پایان نیافتن کاوشهای باستان شناسی بر روی این تپه تصریح کرد: کاوش در گونسپان همچنان نیازمند زمان بیشتری است که متاسفانه آبگیری سد آغاز شده و در نتیجه این تپه باستانی به صورت جزیره ای در آمده است که تنها حدود 6 تا 8 متر ازآن بیرون از سطح آب باقی مانده، اما امید است با توجه به بخشی از بودجه باقی مانده نجات بخشی این تپه، آبگیری سد هر چه سریعتر متوقف شده و عملیات کاوش با حضور گروهی از باستان شناسان خبره تا حصول نتیجه قطعی در خصوص این تپه ادامه یابد
 
۶.ساخت سد مخزنی کلان ملایر روی رود کلان این شهر، توسط شرکت آب منطقه ای همدان در سال 79 و بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شد، که با آبگیری این سد علاوه بر گونسپان محوطه های باستانی " شط غیله " و " قلعه نو " به همراه روستای پاتپه و زمینهای کشاورزی و باغهای این روستا برای همیشه به زیر آب فرو می رود.

 

 

پی نوشت :البته مظور من این نیست که سدی زده نشه و آبی به اون مناطق نرسه میسد با یه برنامه ریزی دقیق تر کاری کرد که هم آب به اون مناطق برسه و هم شناسناممون از بین نره اما دریغ......

نظرات 20 + ارسال نظر
لعیا 4 آذر 1389 ساعت 09:03 ب.ظ http://www.sokute-man.blogfa.com

چی بگم والا..

منم نمیدونم فقط میدونم خیلی حیفه این چیزا رو از دست بدیم

آدرینا بانو 5 آذر 1389 ساعت 12:36 ب.ظ

بابا دلت خوشه ها....اینا اصلا هدفشون همینه....از حذف کردن نام پادشاها شروع کردن و به خذف کردم همه ی آثار باستانی می رسن......برای چی ارزش قائل هستن که برای این باشن....وقتی جون آدما براشون کوچکترین اهمیتی نداره.....اون وقت.............هییییییی........

نمیددونم من خودم به شخصه این مشکلاتو از خودم میدونم که باید اطلاعاتمو در این گونه موارد بالا ببرم که این جور اثار اینقدر راخت از دستمون نره

گیتا 6 آذر 1389 ساعت 02:28 ق.ظ

اینا به چی اهمیت می دن که بخوان به اینجا اهمیت بدن...
دوست دارن هرچی از قدیم مونده از بین بره
اینهمه آثار باستانی داشتیم کدومشون سالم موندن

سلام گیتا خانوم بنده نوازی کردید تشریف آوردید به بلاگ محقر ما
واقعا راست میگی باهات همه چیمون رفت

مهرو 6 آذر 1389 ساعت 07:25 ق.ظ

من شنیدم مقبره ی کوروش هم با احداث سد داره کم کم به .....

حالا اگه تپه نداریم ولی در حال حاضر چیزای زیادی داریم که میتوانیم زرت و زرت بهش ببالیم...

بله درست شنیدی مهرو جان داره کم کم به.....

فرشته 7 آذر 1389 ساعت 10:07 ق.ظ http://surusha.blogfa.com

به نظرت چقدر دیگه مونده تا نابودی کامل تاریخ و تمدن ایران؟

دو سه قدمی بیشتر نمونده فرشته جان

پسر پارسی 7 آذر 1389 ساعت 06:48 ب.ظ http://persiannboy.blogfa.com

درود
واقعا ناراحت کنندس
خیلی ناراحت شدم.
کاش سر عقل بیاند

ای کاش ای کاش

آدرینا بانو 8 آذر 1389 ساعت 05:00 ب.ظ

کجایی پسر؟؟ نیستی و این جا انگاری روح نداره

آره حق با تو هست خودمم همچین فکری رو میکنم
یه مقدار دچار دوگانگی در زندگی شدم به اینجا هم منتقل شده

مهرو 9 آذر 1389 ساعت 12:21 ب.ظ

هنوز درگیر تپه ای؟
در عوض اگه تپه نداریم یه عالمه مسجد و امامزاده داریم که جایگزین شده و همچنان داره میشه.

هنوزم برای تپه شعر میریسم هنوزم برای تپه آب میکوبم

الهه 10 آذر 1389 ساعت 01:01 ب.ظ http://setarehkoochak.blogfa.com

سلام ابک عزیز ، این بار دوم شدی برادر ولی باز دمت گرم یادی از ما میکنی ...

من دو سال ملایر درس خوندم ، واقعا متاسفم که داریم همه چیزمون رو از دست میدیم ... واقعا ...

عیبی نداره نداره در ابک النوار آمده :
هر آنکه قصدش اول بودن هست اما دوم میشود ما او را اول میپنداریم

الهه 10 آذر 1389 ساعت 01:24 ب.ظ http://setarehkoochak.blogfa.com

دروغ گفتم اول شدی ...

داری با ما بازی میکنی ها

امیرحسین 10 آذر 1389 ساعت 03:41 ب.ظ http://roozgarma.blogfa.com

ببینم عدد جا انداخته یعنی چی؟ یعنی میخواسته بگه سن ازدواج 118 ساله یا 180 ساله گفته 18؟ ابک گرفتی؟ راستی یه بنده خدایی گفته بهت بگم سیب زمینی. قضیه چیه؟
آپم با فواید پرداخت به موقع ذکات

IQ ت پایینه ها منظورن یه دندونه بود چرا نمیگیری
منظورش به خاطر فواید بالای سیب زمینی بوده البته اونی که بهت گفته فوق العاده آدم جوادی بوده شک نکن

آدرینا بانو 11 آذر 1389 ساعت 12:03 ق.ظ

یعنی می خوای بگی ظبط درسته؟؟ نه می خوای این و بگی؟؟ جانِ من؟؟ چه قدر تو پر رویی و بی سواد آخه

اینا یه سری واقعیته که تو نمیخوای قبول کنی من بیسواد نیستم این تویی که اطلاعات تاریخی مذهبیت خیلی پایینه

الهه 12 آذر 1389 ساعت 03:19 ق.ظ http://7asemaneabi.blogfa.com/

سلام
هرگز نخواب کوروش....ای مهر اریایی بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد

هیچ نام نشانی دیگر نداریم

الهه 12 آذر 1389 ساعت 03:20 ق.ظ http://7asemaneabi.blogfa.com/

منم اپم

آمدم ای دوست

رئیس...! 15 آذر 1389 ساعت 11:28 ق.ظ http://lalmoonigerefte.blogfa.com/

به به سلااام....
ابک جووووون.
ابک بابا خیلی جوش نزن بابا این جا ایران است و حال همه ما خوب است....
همه چی آرومه
من چقد خوشبختم...لالای لای....

موهاتو افشون کن...بیا دل منو پریشون کن...لالای لای...

اوا ببخشید کنترل خودمو از دست دادم.

بیا ااااااا بیا الان در حال لرزوندنم ااااااااااااااااااااااااااا
بابا کجایی دیگه از اون شب قشنگ رفتی دیگه هیچ خبری ازت در دست نیست

علیرضا 16 آذر 1389 ساعت 05:11 ب.ظ http://morghehava.blogfa.com

راستش تو کشور ایران که تبخیر آب زیاده همه کارشناسان بی طرف بارها تکرار کردن که سد نزنید. بجاش از سدهای زیر زمینی استفاده کنین.
ولی از بین بردن تمدن ارزشش خیلی بیشتر از آب و کشاورزی و مردمه. باید یجوری نشون بدیم که چقدر با فرهنگیم.

از بیانات مقام معظم رهبری
فرهنگ همان چیزیست که من حاضر جان خود را به خاطر ان بدهم

علیرضا 16 آذر 1389 ساعت 05:12 ب.ظ http://morghehava.blogfa.com

راستی با اجازه لینکت کردم.
از دیدار و آشنائیتم خوشحالم.

اجازه ما هم دست شماست

نازی 17 آذر 1389 ساعت 08:51 ق.ظ http://naazii.blogfa.com

در جواب به کامنت قبلیم :
نه آقا جان گیج نیستم ولی اینجا دو سه بار کلیلک کردم و نظر نوشتم کد نداد که ثبت بشه منم رفتم پست قبلی نظر گذاشتم خوو .. بعدشم برو وبلاگ درب و داغونتو درست کن که ادم انقد علاف نشه

این کارا رو خودم بهش گفتم انجام بده که بچه ها میان تو بلاگم زود نرن بیرون

علی 17 آذر 1389 ساعت 09:15 ق.ظ http://monti.blogfa.com

سلام.... از اینکه طبیعت و آثار باستانی ما رو نابود می کنن واقعا حالم خراب میشه..... در ضمن خیلی مخلصیم

سلام علی جان واقعا نمیخواستم حالت رو خراب کنم
در ضمن ما بیشتر مخلصیم

شاسگول 17 آذر 1389 ساعت 06:54 ب.ظ http://onecrazyman.blogfa.com

اینی که میگم آماریه که به گوش خودم از زبون بهشتی رییس سابق میراث فرهنگی شنیدم
تنها تو محدوده خوزستان، بعد از پیروزی انقلاب، تا سال 84 که خودم شنونده این سخن بودم، بیش از 750 تپه تاریخی توسط جمهوری اسلامی تخریب شده
بعد این در حالیه که بسیاری از کشورهای دنیا، روی هم رفته و در سراسر وطنشون، 75 اثر تاریخی هم ندارن، چه برسه به این که تخریبشون هم کرده باشن
استاد خوشحال شدیم از اشنایی تون!

دیگه از اثرات خوب جمهوری اسلامی بر این اب و خاکه دیگه
بابا شکسته نفسی میکنی ما داریم دری پس میدیم جلوی شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد